Filmoznawcze Koło Naukowe 

Cel działania koła: Poznać film

Terminarz spotkań: czwartki, godzina 18:00.


Struktura spotkań:
  • obejrzenie filmu
  • wspólna dyskusja w oparciu o własne spostrzeżenia oraz sugestie opiekuna
  • napisanie przez uczestnika koła tekstu o charakterze krótkiej analizy podsumowującej dyskusję.
Dotychczasowe spotkania:    

Miasto Boga - Cidade de Deus (2002) Reż. Fernando Meirelles, Kátia Lund (komentarz)
Północ w ogrodzie dobra i zła - Midnight in the Garden of Good and Evil (1997) Reż. Clint Eastwood (komentarz)
Doghouse - Doghouse (2009) Reż. Jake West (komentarz)
Broken Flowers - Broken  Flowers (2005) Reż. Jim Jarmusch
Right at your door - Right at your door (2006) Reż. Chris Gorak
Jagodowa miłość - My blueberry nights (2007) Reż. Kar Wai Wong
Księżyc i pierś - Teta y la luna (1994) Reż. Bigas Luna
Juan of the dead - Juan de los Muertos (2011) Reż. Alejandro Brugués (komentarz)
Między słowami - Lost in translaion (2003) Reż. Sofia Coppola (komentarz)
Prawdziwe męstwo - True Grit (2010) Reż. Ethan Coen, Joel Coen
Klucz do koszmaru - Skeleton Key (2005) Reż. Iain Softley
Człowiek z ziemi - The Man from Earth (2007) Reż. Richard Schenkman
Między miejscami - Somewhere (2010) Reż. Sofia Coppola (komentarz)
Apollo 18 - Apollo 18 (2011) Reż. Gonzalo López-Gallego (komentarz)
Pozwól mi wejść - Låt den rätte komma In (2002) Reż.: Tomas Alfredson
Wścieklizna - Kalevet (2010) Reż.: Aharon Keshales, Navot Papushado (komentarz)
Szkolna Jatka - Detention (2011) Reż.: Joseph Kahn (komentarz)
1941 - 1941 (1979) Reż.: Steven Spielberg
Neon Flesh - Carne de neón (2010) Reż.:  Paco Cabezas
Samarytanka - Samaria (2004) Reż.: Ki-duk Kim
Lapońska odyseja - Napapiirin sankarit (2010) Reż.: Dome Karukoski
BadGuy - Nabbeun namja (2001) Reż.: Ki-duk Kim
Pokuta - Atonement (2007) Reż.: Joe Wright
Dowód - Proof (2005) Reż.: John Madden (spotkanie z Kołem Naukowym Matematyki i Teorii Informatyki) (komentarz)
Jasminum (2006) Reż.: Jan Jakub Kolski (komentarz)
Mechanik - The Machinist (2004) Reż.: Brad Anderson (komentarz)
Historie kuchenne - Salmer fra kjøkkenet (2003) Reż.: Bent Hamer (komentarz)
Czerwony stan - Red State (2011) Reż.: Kevin Smith (komentarz)
kino porywające – Delicatessen
perfekcja – Poważny człowiek
inni - I love You Philipe Morris
kino trudne - Little Fish
kino mocne - Match Factory Girl
czas - Czwartek
kino z muzyką - Hair
kino ciepłe - Zwiąż mnie
kino miłe - Mężczyzna z deszczem w butach (Maria Marciniszyn - Znaczenie parasolki, ŁM&MS - Trzy tytuły - dwa głosy)
kino straszne - Evile Dead 2
kino niełatwe - The Limits of Control
wieloaspektowa analizy fragmentów filmów:
    - Późna jesień
    - Zeszłego roku w Marienbadzie
    - Tv Dante
    - Toxic Avenger
    - The Evil Dead
    - Clerks
    - Człowiek pogryzł psa
    - El mariachii
    - Straż nocna - wersja duńska
    - Straż nocna - wersja brytyjska
    - Caravaggio
    - Dead Men Dont Wear Plaid
    - Scanner darkly
    - Powiększenie
    - Nad rzeką której nie ma
    - Themroc
    - Trio z Belville
Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (komentarz)
Aguirre, gniew boży (komentarz)
Bardzo długie zaręczyny (komentarz)
THX 1138 (komentarz)


Posługujemy się następującymi zasadami:
  • w filmie wszystko jest ważne
  • film to rzeczywistość skonstruowana
  • w filmie nie ma nic przypadkowego
  • analiza filmu to ciągłe pytanie dlaczego
  • analiza filmu to poszukiwanie przyczyn
  • analiza filmu to pytanie o montaż
  • pozwolenie aby historyjka nas wciągnęła to jedna z wielu możliwości odbioru filmu
  • zawsze pytamy dlaczego historyjka została opowiedziana i dlaczego w taki a nie inny sposób
  • analiza i interpretacja to nie streszczenie historyjki
  • analiza i interpretacja to nie stwierdzenie czy dobre to czy nie
  • (a jeśli o to pytamy, to musimy odpowiedzieć na pytanie dlaczego)
  • analiza i interpretacja to odpowiedź na wszystkie pytania które można zadać filmowi.


Literatura zalecana (podstawowa):
  • "Film na świecie" (czasopismo)
  • "Kwartalnik filmowy" (czasopismo)
  • Historia filmu, J. Płażewski
  • Kino i telewizja, B. T. Lewicki
  • Co to jest kino?, A. Helman
  • Teoria filmu, J. Płażewski
  • Kino stylu zerowego, M. Przylipiak
  • Mistrzowie kina współczesnego, A. Jackiewicz
  • Mistrzowie kina europejskiego, prace zbiorowe tom I-III
  • Sztuka filmowa, D. Brodwell, Ch. Thompson
  • Słownik terminów filmowych, M. Hendrykowski
  • Słownik pojęć filmowych, A. Helman tom I-X
  • Dziesiąta muza. Zagadnienia teoretyczne i estetyczne kina, K. Irzykowski

Do pobrania
ulotka koła (.pdf)
prezentacja koła (.ppt)



Opiekun Filmoznawczego Koła Naukowego
prof. nadzw. dr hab. Marcin Szewczyk
mszewczyk@wsiz.rzeszow.pl